Какво трябва да знаем за резервната гума?
Рано или късно всеки шофьор попада в ситуация, при която настъпва повреда в някоя от гумите на автомобила. Справянето с подобни аварии на пътя изисква определени знания и умения, както и наличие на подходящо оборудване, част от което е резервната гума.
Какво представлява резервната гума и какво я различава от стандартните такива? Кои са основните стъпки при монтажа ѝ? Как правилно да бъде поддържана и съхранявана? Отговорите на тези въпроси ви даваме в следващите редове.
Какво представлява резервната гума (патерица)?
Резервната автомобилна гума се нарича още патерица. Тя се употребява при настъпване на аварийна ситуация, когато е необходимо бързо и безопасно да се придвижите до автосервиз.
Има ключово значение за добрата ви подготовка в такива случаи и се превръща в задължителен компонент от оборудването на автомобила, особено, ако сте активен шофьор, който често пътува извън града.
Източник на изображението: freepik
С какво се отличава от стандартните автомобилни гуми?
Резервната гума се отличава от стандартната по няколко основни ключови характеристики, които са свързани с нейния външен вид, предназначение и функционалност.
На първо място тя е по-малка по размер и тегло, което я прави и лесна за съхранение - заема минимално пространство в багажника на автомобила или в специална кошница в долната му част.
Източник на изображението: freepik
Резервната гума не е предназначена за продължителна употреба. Тя налага ограничение на скоростта на движение до 80 км/ч, а разстоянието, което може да бъде изминато с нея обикновено е до 100 км. Освен това, има по-малък грайфер и по-твърда конструкция, което я прави устойчива за временно ползване, но намалява комфорта по време на път.
От своя страна стандартнитеавтомобилни гуми са проектирани да издържат на високи скорости и дълги разстояния без ограничения, стига да се поддържат в добро състояние. Те имат по-сложна конструкция и са направени от по-качествени материали, което осигурява тяхната дълготрайност и оптимално сцепление с пътя.
Разликите не спират до тук. Резервните гуми са по-евтини за производство и по-лесни за поддръжка - нужна е единствено редовна проверка на налягането и протектора ѝ. Спрямо тях, основните гуми на колата изискват и баланс, ротация, смяна през сезоните и много други грижи.
В какви размери се предлага?
Резервната гума се предлага в най-различни размери и е необходимо тя да отговаря на спецификите на вашето превозно средство. Ето защо, когато решите да купувате такава, можете да се ориентирате по информацията в ръководството му. Там са описани съвместимите размери за вашия автомобил.
Източник на изображението: freepik
Компактните резервни гуми или патериците са по-малки и по-леки от стандартните гуми, а също така имат и по-тънък профил. От своя страна, пълноразмерните имат еднаква големина с основните гуми и зависят от конкретния модел кола.
Изключение има при кросоувърите, тъй като там резервните гуми са по-малки от пълноразмерните гуми за този вид превозно средство, но по-големи от тези за лек автомобил.
В онлайн магазина на Progumi.bg ще откриете разнообразие от гуми с различен размер и характеристики, които ще отговорят на всяко стандартизирано изискване на вашата лека кола.
Кога и как се използва?
Резервната гума се използва в случай на спукване на някоя от основните гуми на автомобила. Причина за това може да бъде забиване на стъкло, пирон или друг остър предмет на пътя, както и прекомерно износване.
Ако настъпи друг вид повреда, която не може да се поправи на място, временното решение на проблема отново е смяна с резервна гума, която да позволи движението до най-близкия сервиз за ремонт.
Как обаче да смените основната гума с резервна? Първото, което трябва да направите, е да намерите подходящо и безопасно място, на което да спрете. Препоръчително е то да бъде равно и по възможност - по-далеч от движението.
Изключете двигателя, уверете се, че ръчната спирачка е активирана и пуснете аварийните светлини. След това сложете сигналната си жилетка и поставете светлоотразителен триъгълник на разстояние от автомобила.
Източник на изображението: freepik
За монтажа на резервната гума ще са ви необходими крик, гаечен ключ и ръководството на колата, в което процесът е описан подробно. Други полезни пособия са фенерче, ръкавици и фиксиращи клинове за колелата.
Необходимите стъпки за извършване на смяната са:
- Отстраняване на таса на повредената гума, ако има такъв;
- Разхлабване на гайките;
- Повдигане на автомобила с крик;
- Демонтиране на гайките;
- Премахване на основната гума;
- Подравняване на резервната гума с болтовете на колелото;
- Обратно монтиране на гайките;
- Спускане на превозното средство до земята.
След като изпълните всичко това, направете окончателна проверка на гумата и ако имате някакви съмнения, се обадете на пътна помощ за съдействие.
За какво трябва да внимаваме, когато я използваме?
Когато използвате резервната гума на автомобила си е важно тя да бъде напомпана до указаното от производителя ниво. За да си спестите проблеми по време на път, редовно проверявайте както налягането в нея, така и наличието на следи от пробиви върху протектора ѝ.
Винаги спазвайте максималната допустима скорост, която е указана за вашата резервна гума. Обикновено тя е по-ниска от тази, която може да се развие със стандартните гуми на автомобила.
Също така не бива да превишавате и разстоянието, което може да бъде изминато с нея. Планирайте маршрута си до възможно най-близо намиращия се сервиз.
Неправилното използване на резервната гума може да причини допълнителни и много по-сериозни вреди по автомобила, както и да създаде риск за безопасността по време на път. Ето защо трябва да подхождате с особено внимание към всеки детайл от нейния монтаж.
Заключение
Резервната гума е ключов фактор за безопасността на пътуващите при непредвидени ситуации, поради което трябва да бъде избрана спрямо изискванията на автомобила и старателно поддържана във времето. Важно е да се запази в правилна работна форма и да се използва само при нужда, по възможност в добри пътни и метеорологични условия.
Не забравяйте, че тя е едно временно решение при авария и не е предназначена за дългосрочна употреба, както и не замества необходимостта от редовна проверка и навременно обслужване на основните гуми на автомобила.
Често задавани въпроси
Как да проверим налягането в резервната гума?
Налягането в резервната гума се проверява с помощта на манометър, а процесът е идентичен с този при стандартните гуми на автомобила. Важно е налягането да отговаря на препоръчителните стойности, които са описани в ръководството на превозното средство.
Какво да направим, ако нямаме резервна гума в автомобила си?
В случай, че по някаква причина резервна гума липсва във вашия автомобил и не можете да се снабдите възможно най-скоро с нея, трябва да се уверите, че имате пълен комплект за ремонт на гуми при авария. Друг вариант при настъпване на повреда е да се свържете с пътна помощ.
Колко време отнема монтажа на резервната гума на автомобила?
Времето за смяна на спуканата или повредена гума с резервна зависи от вашия опит и компетенция по въпроса, но като цяло в стандартния случай отнема около 30 минути. Най-важно е да не бързате, за да не пропуснете някоя от стъпките, защото това може да доведе до по-сериозна повреда.