При нас можете да изберете и закупите своите нови гуми за мотор.
Изборът на подходящи гуми за мотор не е лесна задача като основното от което трябва да изходите е, че гумите за мотор трябва да могат да осигурят достатъчно сцепление с пътя и да имат добър пробег. На сайта на Progumi.bg ще откриете много богат избор от модели гуми за мотор на водещи световни марки, включително гуми за скутери, за кросове и АТВ.
Баланс между сцепление, пробег и цена
Най-добрите гуми за мотор са тези, които имат добър баланс между сцепление, пробег и цена. Трудно е да се намери гума, която да отговаря на всички изисквания, но има някои, които се доближават. Гумите за мотор на Bridgestone например са страхотни за цената си и предлагат отличен пробег като имат добро сцепление, въпреки че не се отличават изключително в нито една категория. Мотоциклетните гуми са единствената контактна точка между вашия мотор и пътя. Изборът на правилните гуми за мотор за вас е от изключителна важност. Има различни видове гуми, но всеки тип има свой набор от плюсове и минуси като всички те се различават по отношение на издръжливост, сцепление, комфорт и цена.
Основни характеристики и части на гуми за мотор
Протектор: Това е частта, която е в контакт с пътя и частта, за която повечето хора мислят. Като цяло по-гладкият протектор работи по-добре на гладки, сухи повърхности, а гумите за мотор с по-груб протектор работят по-добре извън пътя. Някои шарки на протектора са направени така, че да се справят по-добре на мокри и офроуд терени и се предлагат в голямо разнообразие за различни повърхности, от кал до пясък.
Борд: Това е частта от гумата, която се свързва с джантата. Обикновено е направен от стоманена тел, покрита стабилно с гума. Бордът има плътно прилягане към джантата, за да предотврати плъзгането на джантата при въртене в гумата.
Каркас: това е тялото на гумата под протектора. Гумите за мотор обикновено са наклонени или радиални, което се отнася до това как е конструирана самата гума за мотор. Радиалните гуми имат подсилващи колани (които почти винаги са стоманени), минаващи от борд до борд през протектора на гумата. Гумите с наклонен борд имат ремъци, които обикновено са корди, изработени от влакна като полиестер или фибростъкло, които преминават от борда до борда подъгъл от 30 до 40 градуса.
Странична стена: площта на гумата, която свързва протектора и борда. Малка част от гумата, която обаче е жизнено важна и дава на гумата голяма част от нейните характеристики за управление и пренасяне на натоварването върху пътя. Това е частта от гумата, за която говорим, когато става дума за височина, профил или съотношение на страните. Обикновено по-късата странична стена води до по-твърда странична стена, която има тенденция да се огъва по-малко. За моториста това означава по-добро управление и завиване, по-лошо абсорбиране на удари и по-трудно монтиране. По този начин се доказва и ролята на гумата в окачването, защото гуматае компонент на окачването.
Информация, която дава кода върху гумите за мотор
По закон тази информация е написана на страничната стена на гумата като има два начина за предоставяне на информация за гумите: буквено-цифров и метричен вид. История на кода : Преди много години е имало само един начин за обозначаване на мото гумите — буквено-цифров. Радиалните гуми не са съществували, така че е имало много ограничен брой размери и модификации. Тъй като все по-сложни технологии създават все повече видове гуми, се е наложило да се направи система, която да дава информация на потребителите и продавачите - метрична система.
Пример 1: 130/90 - 16 67 Н
130/90 - 130 е ширината по лицето на протектора в милиметри, 90 представлява съотношението на страните. Съотношението на страните е височината на страничната стена, изразена като процент от ширината. По този начин тази гума има височина на страничната стена от 90% от 130мм или 117мм.
Пример 2: МТ 90 - 16 Load range B
С буквено-цифровата система се предава ширината с буквата „T“. Таблиците за ширината на гумите са широко достъпни в каталози на гуми онлайн , така че можете да ги намерите без проблем. „M“ идва от „мотоциклет“ / “мотор”.
Следващият елемент, който ще видите, е размерът на джантата, изразен в инчове. Ако тази гума беше радиална, щяхме да видим главна буква "R", разделяща съотношението на страните и размера на джантата. Тъй като случаят тук не е такъв, можете да сте сигурни, че това е гума с наклонен борд - главна буква „B“ разделя съотношението на страните и размера на джантата. Лесно е да се види, че тази гума е направена за монтиране на 16-инча джанта. Другата показана информация са оценки на скоростта и диапазони на натоварване. Диапазоните на натоварване дават максималното тегло, което гумата може да понесе, а рейтингите за скорост дават максималната скорост, при която може да се носи максималният товар.
Как да намерите правилната гума за мотор
Стига да се придържате към гуми за мотоциклети със стандартен размер, за които е проектиран мотоциклетът ви, ще можете да намерите лесно правилната гума. Това не означава, че не можете да експериментирате като в зависимост от вашия мотор, можете да имате избор от спортни гуми, проектирани да осигурят максимално сцепление за сметка на живота на протектора, офроуд гуми, предназначени за тежки терени, или гуми за спортни състезания, които имат за цел да осигурят най-доброто от двете. За приключенските мотори можете да избирате между гуми, които са предназначени като 90-10 (90% използване на улицата, 10% извън пътя) или 50-50 или някаква друга комбинация. Разбира се, хората обичат да експериментират и понякога това означава да се откажат от стандартните типове и размери мотоциклетни гуми. Нашите клиенти ни зададоха много въпроси, така че ще се опитаме да отговорим на тези, които получаваме най-често.
Какво означават B, C, E и т.н. след размера на гумата
Ако видите комбинация от букви и цифри, изброени след размера на гумата, това е „сервизно описание на гумата“. Всички описания имат индекс на натоварване и скорост, които лесно се преобразуват от много общо достъпни таблици. Има и допълнителна, незадължителна информация, която може да видите, която може да варира при различните марки. Понякога е информация, която производителят на гуми за мотор дава, за да се изясни допълнително към каква група принадлежи гумата или каква работа е предназначена да изпълнява съответната гума. Може да показва малко по-различна версия на гума, която е направена специално за определен нов модел мотор.
Мога ли да карам с Michelin отпред и с Pirelli отзад и обратното
Препоръчваме ви при смяна на гумите да следите препоръките от производителя на гуми за отпред или отзад. Често производителят препоръчва различен модел гума за предна и задна част и това трябва да се има предвид. Освен ако мотора не е оборудван с две различни гуми от фабриката, ние не препоръчваме смесване на марки гуми, тъй като разликите в управлението и производителността на гумите могат да накарат мотор с добро поведение да действа по непредсказуем и небезопасен начин.
Как да разбера кога е преоизведена гумата на мотора
Възрастта на гумите винаги има голямо значение, но за щастие е лесно да разберете каква е възрастта на вашите гуми. Поставен в страничната стена на всяка гума е DOT кода, който обикновено се изразява в 12-16 цифри. Кодът започва с буквите “DOT” и завършва с комбинация от числа, които казват много неща, включително датата на производство и завода, в който е произведена самата гума. Интересуваме се от последния блок от числа, където ако има трицифрено число, то тогава вашата гума е произведена преди 2000-та година и вероятно трябва да бъде сменена! Ако в последния блок има четирицифрено число, то посочва седмицата на производство в първите две цифри и годината на производство в последните две цифри. Например ако последните цифри са 4209 в DOT кода, то това показва, че гумата е произведена през 42-та седмица на 2009-та година.
Как можете да разберете, че гумите на мотора са за смяна
Списък със ситуации, при които гумите на мотора трябва да бъдат сменени:
- Пукнатина на страничната стена на гумата
- Повреда по гумата, която не може да бъде отстранена
- Гума с пукнатина по-голяма от 6мм
- Гума на повече от 5 години
- Напукана по обиколката си гума вследствие на времето, често поради излагане на UV или флуоресцентни лъчи
- Гума, която е работила с изключително ниско налягане
- Гума с липсващи части на протектора
- Гуми с видимо износване на протектора
- Гума със значително променено напречно сечение - например по-плоска или по-заострена поради неравномерно износване
- Гума, която е удряна и вдига шум или се усеща накъсано каране - погледнете за наличие на силно раздуване
Свържете се с екипа на Progumi.bg, за да ви помогнем да изберете най-подходящите гуми, без значение дали ще ги използвате за ежедневна употреба, за по-далечни пътувания, за офроуд каране или за състезания с мотори. При всички случаи правилният избор на гуми за вашия мотоциклет е определящ за неговото поведение на пътя и за Вашата безопасност.