
Тесни или широки гуми са по-подходящи за зимата?
Какви гуми трябва да се използват по време на студения сезон? В някои зони на страната - край морето и в най-южните райони, може да се кара и с всесезонни, но като цяло в останалите региони е абсолютно наложително да имаме снежинка върху шарката на каучука.
Източник на изображение: Canva
Не е толкова прост отговорът обаче, когато се запитаме тесни или широки гуми да изберем за най-мразовитите месеци. И двата варианта обективно имат своите плюсове и минуси, като тук ще ги разгледаме детайлно.
Тесни или широки гуми са по-подходящи за зимата?
В последните години и дори десетилетия осезаемо се налага тенденцията широките гуми да преобладават при повечето автомобили. Това е свързано както с практически, така и с естетически съображения.
Говорейки за топлия сезон, то там няма кой знае какви въпросителни. Автомобилните гуми с по-голяма широчина печелят в тази дилема - най-вече защото на такива залагат самите производители, ако трябва да бъдем честни. Има и други фактори, които правят този вариант толкова предпочитан.
Източник на изображение: Canva
Но щом се запитаме дали да използваме тесни, или широки гуми в месеците с ниски и дори отрицателни температури, то там предимството на „шишковците” срещу „хилавите” не е толкова ясно изразено.
Основни характеристики на широките зимни гуми
Първо, да уточним какво се разбира под широки гуми. Това са тези модели, чиято дължината на протектора надхвърля 20 см.
Или казано с други думи, ако сред показателите на гумата присъства число като 195 или по-високо, то тя е от широките.
Голяма част от този размер са и нископрофилни гуми, тъй като за сметка на по-голямата широчина имат по-малка височина на страничната част, съответно и вътрешният диаметър (т.е. диаметърът на джантата) е по-голям.
Като цяло по-широките гумисъздават усещане за стабилност и солидност и това не е измамна представа. В последните десетилетия цялата автомобилна индустрия се ориентира към такива варианти за сметка на по-тесните модели.
И в това може да се намери достатъчно логично обяснение - съвременните автомобили са и по-тежки, и по-бързи като средно ниво от колите, произвеждани преди половин век например.
Широчината на гумата е важна и от гледна точка на тегловия индекс. Това означава колко килограма е допустимо да падне като тежест върху всяко колело. Въпросните стойности, указани от производителя, не бива да се превишават.
За широките гуми този показател е осезаемо по-висок, т.е. те могат да понесат по-голямо натоварване.
А и спирачните апарати на автомобила в последните десетилетия са по-обемисти, което налага използването на по-големи джанти и по-широки гуми.
Предимства
Естетическият фактор няма как да бъде пренебрегнат, но той не би бил достатъчен, ако нямаше и други плюсове.
А ето какви са част от тях:
- По-добро сцепление: При положение, че контактната площ, която се среща с асфалта, е по-голяма, то е напълно нормално да се получава и по-качествен grip. Това обаче се отнася за настилка в нормално състояние.
- По-стабилни на висока скорост: Това е голямото предимство на широките гуми, тъй като „лягат” солидно върху пътя, то можем да имаме качествен контрол върху поведението на автомобила и при по-високи скорости. Естествено, и в това отношение има граници, които не трябва да се преминават.
- По-надеждни при завоите: При използването на нископрофилни гуми извършването на маневри е по-стабилно. Ниският ръб на гумата играе роля за това, като съответно и ходовата част следва да бъде в изправност.
- По-къс спирачен път: След като има по-добро сцепление, то е логично една кола с широки гуми да спира по-качествено и за по-късо разстояние след натискане на педала в сравнение с тесните модели. Но да не забравяме, че състоянието на дисковете и накладките също играят немалка роля за този показател.
Недостатъци
Има и минуси, проявяващи се при конкретни обстоятелства, а именно:
- Аквапланинг: Такъв проблем се появява, ако върху настилката има по-голямо количество вода, а това през зимата е често срещано явление. Тъй като широките гуми имат по-голяма площ, то трябва да изместят и повече вода по време на движение. А това създава по-висок риск от поднасяне.
- Повишен разход на гориво: Увеличената контактна площ предполага както по-добро сцепление, така и по-голямо съпротивление на повърхността. А за да бъде преодоляно то, се повишава и средният разход на гориво.
- По-високо ниво на шум: При положение, че повече каучук се трие в асфалта, то неизбежно се вдигат и децибелите. Но това е проблем, който може да се преодолее при по-качествена звукоизолация на автомобила.
Източник на изображение: Canva
- По-висока цена: Ако разгледаме каталог за гуми и потърсим разлика между широки или тесни, то разминаването в стойността би трябвало да ни направи впечатление. Но не говорим за някакъв огромен диапазон, особено при ниския и средния клас.
Основни характеристики на тесните зимни гуми
Тесните гуми имат по-малка ширина на протектора и по-висок ръб на гумата, което означава също така, че се използват и за джанти с по-малък диаметър.
В тази категория можем да поставим всички модели зимни гуми, които имат показател от 185 мм и по-нисък.
Този тип изглежда демоде в днешно време, но това не значи, че няма своите плюсове. В определени ситуации, особено през зимата, използването на тесни гуми е напълно оправдано.
Предимства
В общи линии, можем да обърнем знака на казаното по адрес на широките гуми. Това, което е плюс при тях, се явява минус при по-тесните. И обратното.
Ето кои са някой от най-големите плюсове на тесните гуми:
- По-малък риск от аквапланинг: Тъй като контактната повърхност е по-малка, то в улеите на протектора се задържа по-малко вода. А това означава, че заплахата колата да поднесе при наводнена настилка и валеж е по-ограничена.
- По-нисък разход на гориво: Понеже намалената контактна площ означава и по-малко съпротивление, то това определя и колко харчи колата - отразява се положително.
- По-малко шум от търкалянето: Ето още един минус, обърнат в плюс. При по-малка „стъпка” е нормално и нивото на звука, който произвеждат гумите, да е по-ниско.
- По-лесно „пробива” през сняг и киша: Това обаче се отнася само за малки натрупвания. При по-сериозни преспи и навявания предимството се губи.
Недостатъци
Но недостатъците на тесните гуми като че ли излизат повече на преден план.
А именно:
- Отстъпват по сцепление: Отново всичко опира до по-малката контактна площ - от тази гледна точка е ясно коя категория печели в дилемата между тесни или широки гуми.
- Понасят по-малко натоварване: Тук говорим както за високите скорости, така и за теглото. Тесните гуми по правило имат по-нисък товарен индекс.
- По-малко атрактивни са: Е, не всеки държи на това, но е факт, че тесните гуми, макар и по-евтини, не са толкова търсени в последните години, колкото преди. Естетическите съображения в крайна сметка не могат да бъдат отхвърлени напълно.
Популярни модели и марки тесни и широки зимни гуми
Изборът на пазара е много голям и в двете категории. За по-малки модели, за компактни градски автомобили е по-логично да се изберат високи и тесни гуми.
Ето някои популярни модели:
- Continental WinterContact TS860;
- Dunlop Winter Response 2;
- Goodyear UltraGrip 9;
- Vredestein Snowtrac 5;
- Falken Eurowinter HS02;
- Michelin Primacy 4+;
- Petlas Snowmaster 2;
- Kleber Krisalp HP3.
За по-големи автомобили, включително и за компактни SUV и кросоувъри обикновено се търсят нископрофилни гуми.
Сред топ продуктите на пазара следните модели:
- Dunlop Winter Sport 5;
- Goodyear UltraGrip Performance;
- Nokian WR D4;
- BFGoodrich g-Force Winter 2;
- Michelin Alpin 5;
- Pirelli Scorpion Winter;
- Sava Eskimo HP2;
- Gripmax SuperGrip EWinter.
Всички водещи производители на гуми предлагат и широки, и тесни варианти. Така че могат да се намерят еквиваленти на посочената серия от същия бранд и другата категория като широчина на гумата.
Как да изберем гуми за автомобила си?
Нека преди всичко да се съобразим с марката и модела автомобил, колко е теглото му, колко го товарим и какъв натиск в това отношение трябва да понесе всяко едно колело.
Също така е желателно да си дадем сметка какъв е нашият маниер на шофиране през зимата, по какви пътища основно се движим и в какви обстоятелства сме зад волана в мразовитите месеци.
Източник на изображение: Canva
Винаги съобразяваме гумите и с джантите, с които разполагаме. Ако имаме само един комплект метални рамки, то е ясно, че няма как да използваме различни като широчина гуми през топлия и студения сезон.
Но пък постоянният демонтаж и монтаж от и върху джантата наранява каучуковите обръчи и това ги износва по-бързо.
Така че дори е препоръчително да имаме отделни четворки гуми с рамките, върху които се поставят. А тогава вече и тесните гуми се превръщат удачен вариант през зимата.
И не на последно място - не само че не стои визуално добре, но и не е ефективно да се слагат широки и нископрофилни гуми на малък автомобил. Или пък обратното - да се оборудва голяма кола с тесни и високи гуми.
Заключение
Широчината на гумата е фактор, който много шофьори не вземат под внимание до такава степен през студените месеци на годината. А през зимата пътната обстановка е по-различна, често климатът е непредвидим и може да ни изненада.
На пазара масово разпространени са по-широките гуми, като голяма част от тях са добър избор за ниски температури.
Търсенето кара производителите да влагат най-модерните технологични подобрения при големите гуми, а това е още една причина да са силно предпочитан вариант.
Но все пак трябва да имаме предвид, че по много показатели тесните гуми се представят по-добре в това време на годината.
Често задавани въпроси
Кои гуми имат по-добро сцепление - широки или тесни?
Смята се, че широките гуми дават по-добър грип заради по-голямата контактна площ.
Това обаче не важи напълно за индексът за сцепление на мокър път, понеже тесните изделия разсейват водата по-добре и предпазват по-ефикасно от образуването на аквапланинг.
Вярно ли е, че тесните гуми са по-евтини?
Като цяло, да. Това, разбира се, зависи от конкретната марка и модел. Но при тесните гуми се използва и по-малко материал, така че е логично да имат по-ниска цена.
Кои гуми имат по-висок разход на гориво?
Смята се, че широките гуми допринасят за това колата да консумира повече бензин (съответно нафта, газ или ток). Това се дължи на по-голямото съпротивление, произтичащо от по-голямата контактна площ на изделието с пътната настилка.