ProGumi
ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛНИ ГУМИ И ДЖАНТИ - ЛЕТНИ, ЗИМНИ И ВСЕСЕЗОННИ ГУМИ.
Последици от шофиране с небалансирани гуми

Последици от шофиране с небалансирани гуми

28.01.2024 г.

Това е проблем, с който рано или късно се сблъсква почти всеки собственик на автомобил. Тук ще обърнем внимание на това до какво води шофиране с небалансирани гуми, особено за по-дълъг период, какви са причините за възникване на подобна неприятност и как трябва да се реагира при нейното установяване.

Последици от шофиране с небалансирани гуми

Източник на изображение: Canva

За да си дадем сметка откъде произхожда проблемът, нека първо да изясним какво е балансирано колело на автомобил. 

Говорим за конфигурация от две части - гума и джанта, имащи различна химическа структура (каучук и метал), различно тегло, а и въпреки че са пригодени да се напаснат една към друга, все пак има нужда и от допълнителни корекции, за да се получи. 

Именно с тази цел се прави баланс на гумите - идеята е да се постигне равномерно разпределение на теглото както по цялата окръжност, така и по широчина на колелата. 

Това гарантира сигурност, комфорт и високи нива на производителност при използване на колата. 

Съответно, когато допускаме шофиране с небалансирани гуми за по-дълъг период, поставяме под въпрос всеки един от елементите за оптимално представяне на возилото и рискуваме възникването на скъпоструващи повреди. 

Последици от шофиране с небалансирани гуми

Източник на изображение: Canva

Но на това ще се спрем отново след малко - нека първо да изясним какви са сигналите, че сме загубили идеалния център на тежестта.

Симптоми за небалансирани гуми, които трябва да вземем под внимание

Обикновено, когато слагаме нови гуми, специалистите в сервиза се грижат те да бъдат балансирани и да осигурят необходимото ниво на стабилност и плавно въртене по време на движение. 

Това състояние обаче не се запазва вечно - с течение на времето натрупването на различни дребни или по-големи фактори може да доведе до разбалансиране на колелата. 

Минималното изместване от равновесието по отношение на разпределението на тежестта не се усеща моментално. Става дума по-скоро за проблем, който е съвсем дребен в началото и е трудно доловим при движение. 

Но ако забележим някой от следните симптоми по време на шофиране, то е добре незабавно да се направи проверка на състоянието на колелата и физичното равновесие до всяка точка от диаметъра.

Вибрации

Това като че ли е най-осезаемият признак за загуба на баланс на гумите. Щом по време на шофиране се усети вибриране на волана или пък своеобразно „треперене” на автомобила, то е твърде вероятно да се касае точно до този проблем. 

Но това, че кормилото се „тресе”, може да бъде симптом и за други неизправности. Така че е редно без излишно протакане да се провери дали вибрациите не подсказват за още предстоящи отклонения в поведението на автомобила.

Неравномерно износване

Изхабяването главно от едната страна всъщност е най-очевидният признак за шофиране с небалансирани гуми. Ще кажете: „Не се ли отнасяше това за предишната точка?”. Не, по-горе определихме вибрациите като най-осезаем симптом - т.е. този, който може да се усети най-лесно. А за да установим неравномерно износване на гумата, трябва да я огледаме. 

Последици от шофиране с небалансирани гуми

Източник на изображение: Canva

Редовно правете проверка на протектора и дали върху тази повърхност, която контактува с настилката, се наблюдават неравни участъци. Очевиден сигнал за нерегулярно износване на каучука например е установяване на различна дълбочина на грайфера от външната и вътрешната страна на гумата.

Колата тегли на една страна

Това също е признак, който може да се усети по време на шофиране. Той е налице, щом има не само т.нар. статичен, но и динамичен дисбаланс на гумата. 

При първия колелото „бие” вертикално, докато при втория започва и да отклонява возилото на една страна. Това вече е и по-сериозен симптом, защото подсказва, че има неравновесие, отразяващо се върху цялата ос.

Висок разход на гориво

Още една улика за наличието на дисбаланс може да се установи при разхода на гориво. Всъщност дори не е удачно да говорим за ниска икономия на бензин или дизел, а изобщо за липса на такава. 

Повишаването на разхода на гориво все пак може да е признак за много други проблеми, но ако се съчетава с поне един от изброените по-горе признаци, то е твърде вероятно да се окаже, че шофирате с небалансирани гуми.

Други

Всяко тропане, чукане и тракане при движение индикира за проблем. А той може да е свързан именно с неравномерно износванена каучуковото покритие на колелата заради несъвпадане на центъра на тежестта с идеалното равновесие и натиска от центробежните сили.

Неизправност по окачването може да бъде причинено именно от продължително каране с гуми, които са разбалансирани (или не са били добре балансирани поначало). Това вече логично ни води към въпроса какво рискуваме, ако не предприемем мерки за решаване на този проблем.

Обикновено всички тези нередности, които подсказват за изместване на центъра натежестта, се долавят по-осезаемо при предните колела. При задните гуми този проблеми се усеща по-трудно, освен ако дисбалансът не е особено силен.

От какво се предизвиква разбалансиране на гумите?

Кога една гума е в състояние на дисбаланс? Това се получава, когато има изместване на центъра на тежестта поради някаква, дори и дребна, техническа неизправност. 

За да се възстанови равновесието на колелото, по него се „лепят” различни тежести, които да центрират оптимално гумата заедно с джантата, върху която е поставена. Но при определени обстоятелства дори и след редовно обслужване може да се получи дисбаланс.

Изместването на центъра на тежестта се получава поради различни причини:

  • Изкривяване на джанта;
  • Издуване върху каучуковата повърхност - т.нар. балон върху гумата;
  • Проблеми по окачването, което променят натоварването върху отделните колела и постепенно нарушават равновесието им.

Тези проблеми могат да възникнат при преминаване през дупки или неравности с висока скорост. Начинът на паркиране също може да допринесе за появята на дисбаланс и ако колата се оставя за по-дълго време върху крива повърхност, опряна на по-остър бордюр и т.н.

Рискове, които крие шофирането с небалансирани гуми

Практически е невъзможно автомобилът постоянно да бъде с идеално балансирани гуми. Дори и след изминаването на няколкостотин километра започва да се появява минимално неравновесие, което обаче е трудно да се долови. 

Ако при смяна на гумите не сте забравили да балансирате всички колела, то не би трябвало да имате поводи за притеснение в първите седмици и месеци.

Последици от шофиране с небалансирани гуми

Източник на изображение: Canva

Но ако се усети някой от описаните симптоми, то продължителното шофиране с небалансирани гуми крие различни рискове. 

Те могат да са свързани и компрометиране на собствената ви сигурност, и с неблагоприятно въздействие върху други части от устройството на автомобила:

  • Затруднен контрол и загуба поне частично на стабилност при управление на колата;
  • Влошен комфорт за шофьора и пътниците заради „биенето” на гумата и шума от засилените вибрации;
  • По-бързо износване на различни компоненти от окачването на автомобила като шарнири, биалетки, карета и други.

Така че този проблем не бива да се подценява, а разрешаването му не трябва да се отлага.

Колко често да правим баланс на гумите?

Най-лесно е да отговорим на този въпрос, като кажем, че баланс се извършва при всяка смяна на гумите. Но честотата на този тип обслужване може да варира в зависимост от това дали се използват отделни джанти за зимния и летния сезон. 

Ако практиката ви като шофьор е да сваляте зимната гума от металната рамка, за да поставите върху нея лятната, то това означава, че ще правите баланс по два пъти в годината. 

Ако при смяна на гумите обаче сменяте цялото колело заедно с джантата, т.е. без да има демонтаж и монтаж на каучуковия обръч върху металната рамка, то тогава трябва да се следи и какъв километраж изминавате съответно през лятото и зимата.

Следвайки препоръките на различни производители, е необходимо да балансирате колелата на всеки 10 до 15 хиляди километра. Но това може да се наложи да се прави доста по-често, ако се установи, че има някакъв структурен проблем като изкривена джанта, „балон” върху гумата и други неизправности. 

Щом установите дори един от описаните по-горе симптоми, е добре да се направи проверка на състоянието на колелата. 

Ако използвате отделни джанти за зимата и лятото, то след смяна на гумите трябва да карате няколко дни с повишено внимание, за да се уверите дали някое от колелата не „бие” вертикално, дали колата не тегли на една страна и т.н. 

Заключение

Това е един от често срещаните проблеми при автомобилите, за които водачите обикновено са спокойни, че обслужва при смяна на гумите. Но това не означава, че щом се появи дисбаланс, решението на въпроса може да почака до следващото посещение в сервиза. 

Продължителното шофиране с небалансирани гуми не е желателно, защото поставя под въпрос сигурността и комфорта на пътниците, а освен това може да доведе до други механични повреди, най-вече по окачването на автомобила.

Често задавани въпроси

Трябва ли правя баланс при всяка смяна на гумите?

Да, ако летните гуми се демонтират от джантите, за да се поставят върху тях зимните - или обратното. 

Автомобилът мина през голяма дупка при висока скорост - трябва ли да се направи баланс?

Най-малкото трябва да се извърши проверка на състоянието на колелото. Твърде е вероятно да се налага ново балансиране наред с подмяна на гумата, ако структурната ѝ цялост е сериозно пострадала.

Мога ли сам да направя баланс на гумите?

За съжаление това е проблем, чийто признаци могат да бъдат доловени с просто око и по усет на шофьора, но няма начин да се отстранят собственоръчно, освен ако не разполагате със специална балансираща машина и знаете как да работите с нея.

ProGumi