ProGumi
ЕС приема закон, който ще обхване пътищата с бързи зарядни станции за електрически автомобили до края на 2025 г.

ЕС приема закон, който ще обхване пътищата с бързи зарядни станции за електрически автомобили до края на 2025 г.

26.07.2023 г.

ЕС приема нови правила, които имат за цел да улеснят пътуването на притежателите на електрически автомобили през Европа, като в същото време помагат за намаляването на вредните емисии от парникови газове.

Новото регулиране ще предостави на притежателите на електрически автомобили три предимства: ще намали тревогата за обхват, като разшири зарядната инфраструктура на главните пътища в Европа, ще улесни плащанията "на бензиностанцията" без да се изисква приложение или абонамент и ще гарантира ясна комуникация на цените и наличността, за да се избегнат неочаквани изненади.

От 2025 г. нататък новото регулиране изисква на всяки 60 км възможност за бързо зареждане с поне 150 kW мощност да бъде инсталирана по главните пътища в Европейската трансевропейска транспортна мрежа или TEN-T, основният транспортен коридор на блока.

Добрата новина е, че регулирането изисква зарядните станции по главната транспортна мрежа TEN-T - най-важните пътища, свързващи големи градове и точки - да са способни да предоставят поне 400 kW обща мощност към 31 декември 2025 г. Това включва поне една зарядна точка, способна за индивидуална мощност от поне 150 kW. Към 31 декември 2027 г. регулацията изисква поне 600 kW обща мощност и същото изискване за зарядна точка с поне 150 kW.

ключови точки зарядни станции

Някои зарядни станции се рекламират като 150 kW в момента, но ограничават изхода на зареждащия кабел, така че собствениците на електрически автомобили не винаги получават бързото зареждане, което очакват. Новата регулация ще означава, че на тези станции ще има поне една зарядна точка с по-висока скорост на зареждане от 150 kW, което е от съществено значение за някои съществуващи електрически автомобили, които могат да поемат 350 kW и за бъдещи модели, които безспорно ще превишат това.

Регулацията все още изисква максимално разстояние от 60 км между бързите зарядни станции, но те трябва да имат обща мощност от поне 300 kW, като поне една зарядна точка е способна за поне 150 kW към 31 декември 2027 г., но само за поне 50% от обширните пътища, като този брой ще нараства до всички тях към края на 2030 г. Към 31 декември 2035 г. тези зарядни станции трябва да бъдат способни да предоставят поне 600 kW обща мощност, с поне две зарядни точки с поне 150 kW изход. Слабо натоварени пътища или места, които просто нямат социално-икономически смисъл, могат да бъдат изключени от изискването.

Изключително важно за плащането

Регулацията също изисква, че спонтанният плащания за зареждане могат да се извършват с карти или контактни устройства, без да се изисква абонамент. Това би позволило да се спре на всяка зарядна станция от всяка мрежа и да се зареди автомобила без да се търси първо подходящото приложение или да се абонира. Операторите са задължени ясно да посочат цените на своите инсталирани зареждащи точки чрез „електронни средства“, включително време за изчакване и наличност.

Освен за притежателите на електрически автомобили и ванове, регулацията има и цели за разполагане на бързи зарядни станции за тежкотоварни електрически превозни средства и обхваща пристанища и летища, както и зареждане на водород както за автомобили, така и за камиони.

Новата регулация е част от така наречения „Fit for 55“ пакет от инициативи, предназначени да помогнат на ЕС да постигне своята цел за намаляване на емисиите от парникови газове с 55 процента преди 2030 г. (спрямо нивата от 1990 г.) и да постигне климатична неутралност до 2050 г. Транспортът се счита за отговорен за 25 процента от емисиите на парникови газове на ЕС, като 71 процента от тях идват от използването на пътищата.

Сега, когато регулацията е официално приета от Съвета, тя трябва да премине през няколко формалности, преди да влезе в сила като закон в целия ЕС.

 

ProGumi