Монтаж на гумите - пълно ръководство
Истината е, че не се замисляме особено за гумите си, докато не ни се налага да ги сменим, или да ги обслужим по някакъв друг начин. Това трябва да се промени, защото гумите са едни от най-важните компоненти в автомобила.
Ако сте информирани за поддръжката и особеностите на гумите си, не само може да намалите разхода на гориво на автомобила си, но и да оптимизирате цялостното си представяне на пътя.
Източник на изображението: Freepik.com
Кога е време за смяна на гуми?
Има много фактори, които влияят на дължината на живота на гумите, но истината е че колкото и добре да се грижим за тях и да ги поддържаме, можем само да удължим живота им, не и да го направим вечен.
Точно поради тази причина е важно да разпознаваме кога гумите ни започват да издават признаци на стареене и износване и да реагираме навреме.
Смяната на летните гуми със зимни гуми, е една от възможните причини за смяна, но освен метеорологичните промени, има и други знаци, които гумите ни ни дават и изискват нашето внимание.
Важно е да отбележим, че според препоръките в българското законодателство и закона за движение по пътищата, със зимни гуми се кара от 15 ноември до 1 март. Летните гуми се поставят, следователно от 1 март до 15 ноември.
Един от сигурните признаци, че гумите ви са за смяна, е когато забележите, че дълбочината на протектора, е значително намаляла. Колкото по-дълго време управлявате с едни и същи гуми, толкова повече гумите се износват.
Когато гумата е износена, дълбоките и издадените части по повърхността и все повече се изравняват. Колкото по-малко разстояние има между дълбоките и издадените, грапави части на гумата, толкова по-слабо ще бъде сцеплението и с пътя.
Това може да доведе до загуба на контрол върху автомобила и животозастрашаващи ситуации.
С изтъняването на нишките, гумата става и по-податлива на пробив. Повечето гуми, произвеждани в наши дни имат индикатори за износване. При зимните гуми те са по-дълги, отколкото при летните.
Те изглеждат като тънки ленти в каналите по повърхността на гумата. Когато се покажат и станат видими за вас, гумата е износена и е време за нейната подмяна.
Източник на изображението: Freepik.com
Смяна (демонтаж и монтаж) на гуми
Златното правило при монтаж и демонтаж на гуми гласи, че приоритет винаги е сигурността. Силно препоръчително е, да се изберат и поставят качествени гуми, за да се предотвратят загуба на контрол над превозното средство.
Съветът на специалистите е винаги, при нужда от извършване на поддръжка, или ремонт по автомобила ви, да се обръщате към лицензиран сервиз и професионални механици.
Те ще осигурят на автомобила ви това, от което се нуждае и ще ви дадат най-доброто решения за специфичната ситуация. Когато става въпрос за демонтаж и монтаж на гуми, безопасността винаги трябва да бъде на първо място.
Етапи на демонтаж и монтаж на гуми
Демонтажа и монтажа на гумите изисква специални знания, подготовка и инструменти. Само опитни професионалисти могат да го направят качествено и с гаранция за сигурност след процедурата.
Погрешен монтаж, може да доведе до механична повреда, което от своя страна може да предизвика пътен инцидент, който потенциално да завърши със сериозни щети и дори фатални последствия за шофьора и пътниците.
Източник на изображението: Freepik.com
Следването на точните процедури за безопасност и извършването им от опитен специалист са задължителни. Етапите не са сложни, но е важно да бъдат изпълнени качествено и последователно от човек с опит в тази сфера.
Как се осъществява демонтажа?
След поставяне на автомобила на подемната машина, която го повдига и позволява на механика да достига максимално лесно до гумите.
Следват всички останали стъпки по демонтирането и монтажа:
- Първо, гумите се свалят с помощта на гаечен ключ. Винаги трябва да се започне от предната лява гума.
- Въздуха от гумата се изпуска нацяло. След изпускането му, гумите се поставят в специална машина, която да ги отдели от джантите.
- В последния етап от демонтажа, техника извършва специална проверка на джантите. Проверява се за корозия, ръжда и други повреди и ако се открият такива, може да се наложи да се сменят не само гумите, но и джантите, които са повредени.
Как се осъществява монтажа?
След като тези стъпки са изпълнени, може да се премине към монтирането на новите гуми върху автомобила.
Това се извършва по следния начин:
- Преди да започне работа по монтирането, монтажистът нанася специална смазочна течност върху повърхностите на гумите и джантите. Тази стъпка спомага за по-лесното и стабилно закрепяне на гумата върху джантата.
- С помощта на специална машина, монтира новите гуми върху джантите.
- Когато гумите вече са монтирани на местата си, се напомпват до максималния си капацитет, който е указан от производителя.
- Монтажът приключва с поставянето на нова сърцевина на клапана на всяка една от гумите.
След монтирането на гумите върху джантите, всяка гума трябва да бъде балансирана.
Балансирането е от огромно значение, понеже помага за по-бавното износване на протектора на гумите и за стабилното му представяне на пътя. Машината, която монтажистът използва за тази фаза на процедурата се нарича балансьор на гуми.
С нейна помощ, той преценя как най-оптимално да разпредели и коригира тежестите така, че новите ви гуми да бъдат съвършено балансирани.
Балансът на гумите почти винаги е включен в цената на услугата за подмяна на гумите, но за да сте по-спокойни, можете да попитате в сервиза, който сте избрали предварително, дали това е така.
Източник на изображението: Freepik.com
Следващата важна точка от списъка в ръководството по монтаж и демонтаж на автомобилни гуми, включва инсталирането на гумите на автомобила.
Процесите при инсталирането са няколко:
- Гайките на гумите се затягат леко с помощта на гаечен ключ. Важно е да знаем, че гайките не бива да бъдат изцяло затегнати, докато автомобилът се намира на подемната машина.
- Когато всички гуми са поставени на автомобила, а гайките им са леко затегнати (достатъчно за да ги държат на място) автомобилът се сваля от подемната машина, на земята, а гайките се затягат напълно с помощта на специален инструмент, наречен динамометричен ключ.
Когато и тази част от монтажа е изпълнена, техника може свободно да премине към следващата и последна стъпка, а именно - Подравняването на колелата.
Всъщност, подравняването на колелата не е включено в задължителните стъпки при демонтаж и монтаж на гуми, но е важно да знаете, че е се препоръчва.
Препоръчваме ви да го изисквате от техника си, при подмяна на гумите си, понеже балансираните гуми ви дават сигурност, че няма да имате проблеми и автомобилът ви ще се представя оптимално на пътя и ще има по-добро сцепление с пътната настилка.
Защо си струва да посетите сервиз за гуми?
Дори да сте убедени, че можете да се справите без чужда помощ в поддръжката и обслужването на автомобила си, не забравяйте, че професионалните услуги винаги са най-добрият вариант.
По-евтиното почти винаги излиза по-скъпо и ако решите да спестите малко пари, като се погрижите за гумите си без помощта на механик, можем да ви уверим, че това може да доведе до доста по-сериозни проблеми и съответно разходи.
Професионалните преглед, инспекция и обслужване на гумите ви са незаменими и могат да ви спестят много проблеми и животозастрашаващи ситуации.
Източник на изображението: Freepik.com
Допълнителна информация
Важно е да бъдете информирани за всички възможности и спецификации касаещи автомобилните ви гуми.
Когато взимате решение дали да закупите нов, или употребяван комплект гуми за монтаж, е важно да вземете под внимание няколко фактора:
- Единственото предимство на гумите втора употреба пред новите е цената. Както казахме по-горе в статията обаче, евтиното често излиза по-скъпо.
- Гумите втора употреба могат да имат скрити дефекти, или да образуват такива по време, или веднага след монтирането си.
- Когато купуваме гуми втора употреба, не получаваме гаранция от производителя.
Заключение
Гумите са “краката” на нашият автомобил. Те извършват придвижването и носят цялото тяло на автомобила върху себе си. Те поемат тежестта, скоростта и извършват всички маневри, които шофьора е задал.
Гумите са една от най-важните части от “тялото” на автомобила и като такава, трябва да бъдат приемани сериозно и да получават необходимите грижи и поддръжка.
Сигурни сме, че с тази статия сме ви помогнали да погледнете на тях с нужното внимание и признателност и да се погрижите за здравето и доброто им състояние.
Често задавани въпроси
Какво разстояние може да се измине с резервна гума?
Зависи от вида на гумата и метеорологичните условия. Правилото е, че с резервна гума не бива да се шофира с над 80км. в час, а разстоянието може да се провери при информацията от производителя.
Всички гуми наведнъж ли трябва да сменя?
Препоръчително е всички гуми да бъдат сменени наведнъж, понеже е важно те да бъдат възможно най-еднакви.
Кога да сменим гумите си?
Оптималният живот на гумите е 10 години. Ако сте поставили нови гуми и при липсата на проблеми в тях, може да ги смените 10 години след поставянето.