
Какви гуми за мотор да изберем?
Без значение дали карате спортен мотоциклет, Harley или скутер, имате нужда от гуми. И независимо дали сте начинаещ, или опитен мотоциклетист, изборът на мотоциклетни гуми може да бъде предизвикателство.
За да ви спестим нервите и притесненията, в следващите редове ще ви преведем през всички решаващи фактори и общи характеристики и специфики, които трябва да вземете под внимание при избор на гуми за мотор, за да изберете точния модел за вас.
Източник на изображение: Freepik.com
Какво трябва да знаем за гумите за мотор?
Звучи очевидно, но най-важният фактор е, че гумата трябва да е с правилния размер за вашия мотоциклет, с правилните стойности за скорост и натоварване. Важно е също да изберете гуми, които пасват на вашите нужди.
Добър пример са спортните гуми – много хора смятат, че трябва да вземат най-лепкавата състезателна гума, която могат да открият на пазара, но освен ако не карате с висока скорост на писта, тя няма да достигне правилната температура, така че няма да достигне толкова добро представяне.
Издръжливостта, производителността, способността да се движат при всякакви метеорологични условия, видовете пътища, по които шофирате, багажът, който носите, дали носите седалка и дори климатът, в който ще карате, трябва да се имат предвид при избор на гуми за мотор.
Няма най-добра универсална гума, но технологията е напреднала толкова много през последните няколко години, че можете да очаквате добро сцепление на мокро и сухо, както и по-дълъг живот от голяма част от мото гумите предназначени за каране на път, или писта.
Източник на изображение: Freepik.com
Интересни факти свързани с тях
Повечето мотоциклетисти осъзнават, че единствената връзка на двуколесното им возило с асфалта е тънък, гъвкав, гумен обръч, опасващ колелото.
Това, което много мотоциклетисти обаче не осъзнават, е колко важна е връзката на мотоциклета им с тази гума. Колкото и важни да са гумите, много мотоциклетисти все още нямат представа за конструкцията или функциите на своите гуми.
Всеки представител на компания за гуми може да потвърди, че голяма част от мотоциклетистите купуват гуми въз основа предимно на външен вид, а не на производителност.
Каркас
Малко известен например е факта, че гръбнакът на гумата се нарича каркас. Този вътрешен слой се състои от припокриващи се синтетични корди, наречени пластове.
Ъгълът на тези слоеве до голяма степен определя здравината и гъвкавостта на гумата при шофиране, докато цялата конструкция на каркаса влияе на производителността и износването на гумата.
Диагоналните гуми, които повечето мотоциклетисти използват, имат пластове, минаващи диагонално от един борд към друг, с редуващи се пластове под ъгъл в противоположни посоки.
Съприкосновение с пътя
Друг интересен факт е този за съприкосновението на гумата с пътя.
Когато гумата се търкаля, частта, която се опира в настилката се сплесква, превръщайки се в контактна точка между пътя и мотоциклета. Докато движението напред продължава, контактното петно се отдалечава от настилката и се връща към заоблената си форма.
Това постоянно огъване от кръгло към плоско кара слоевете да се трият един в друг, генерирайки топлина. Това е и причината за износване при мотоциклетните гуми.
Източник на изображение: Freepik.com
Протектор
Частта от гумите, с която мотоциклетистите са най-запознати, е протекторът - това е най-външната част на гумата, която се притиска към пътя.
Изработена от здрав каучук, повърхността на протектора е пресечена с канали, които насочват водата далеч от контактната точка, за да предотвратят аквапланинг.
Протектора влияе върху охлаждането, сцеплението, износването и стабилността, което го прави една от най-важните части от мотоциклетната гума.
Борд
Бордът е ръбът с вътрешен диаметър на гумата, съставен от стоманени нишки с висока плътност.
Това е ръбът на страничната стена, където гумата приляга към джантата, осигурявайки херметично срастване и действа като котва между слоевете.
Странична стена на гумата
Това е частта от гумата, която се намира между борда и протектора. Тя е достатъчно гъвкава, за да поеме неравностите, но достатъчно твърда, за да ограничи преобръщането и да предпази страничната част на гумата от повреда на пътя.
Това е и мястото, където някои гуми за мотори демонстрират стилистика като бели стени и имена на модели с дебели букви и открояващо се тяло на джантата.
Как да изберем подходящи гуми за мотор?
Най-важното, което трябва да знаете за мотоциклетните гуми и да го запомните като правило, е че пренебрегнатата мотоциклетна гума може да доведе до фатални последици.
Ето кои са най-важните неща, за които да следите при избора на нови гуми за мотоциклет.
Вид и еднаквост на гумите
Никога не карайте две гуми с различна конструкция. Това правило важи за диагонални спрямо радиални, както и за безкамерни и камерни гуми – дори за диагонални срещу диагонални гуми. Резултатите могат да бъдат катастрофални.
Протектор
Напредъкът в използваните материали се разви драстично, като новите елементи предлагат на производителите множество опции, както за дизайн на каркаса, така и за вариации в състава на гумата.
Източник на изображение: Freepik.com
Дизайнът на протектора и посоката на шарката са изключително важни, тъй като от тях зависят както сцеплението, така подобряването на производителността и представянето на пътя.
Възраст и пробег на гумите
Датата на производство на всяка гума, произведена след 2000 г., може да бъде намерена на една от страничните стени, в края на кода „DOT“.
Последните четири цифри показват датата на производство. Първите две са седмицата, в която е направена, а последните са годината.
Ако купувате гуми втора употреба за мотоциклета си, въпреки че гумите могат да бъдат като нови и да изглеждат като току що излезли от фабриката, ако имат дата на производство, която указва, че вече са “на години” това значи по-голям пробег, което автоматично води до по-ниско качество.
Състояние на страничната стена на гумите
Страничната стена отговаря за голяма част от характеристиките на мото гумата за управление и пренос на натоварване. Това е частта от гумата, за която говорим, когато говорим за височина, профил или пропорция.
Към кои модели е препоръчително да се насочим?
Съставихме списък с няколко от нашите любими модели мотоциклетни гуми. Силно препоръчваме да ги проверите, ако търсите най-доброто за мотоциклета си.
Michelin Power 5
Michelin Power 5 разполага с ламели, които ефективно отвеждат дъжда, дори когато гумата се износва.
Патентованата технология на страничната стена на Michelin и двукомпонентната гума го отличават от конкуренцията, предлагайки изпитано и доказано сцепление на мокро и сухо.
Michelin Road 6
Ако искате нещо за ежедневното си пътуване, което може да се справи и с по-приключенските разходки, Michelin Road 5 е това, което ви е нужно.
Трапецовидният дизайн осигурява отлично сцепление при мокро време, дори когато гумите започнат да се износват. 2CT сместа присъства на предната гума, използвайки гума в центъра за подобрена дълготрайност.
Ръбовете са с гладка, мека, непрекъсната гума, подходяща за агресивно каране по сух път, а патентованата технология на Michelin ACT предотвратява всякакво подхлъзване. Това създава повече увереност при голям наклон на пътя, или остри завои.
Pirelli Diablo Supercorsa SP V3
Въпреки че са проектирани да се карат на писта, минималните ламели и 4-процентната кухина на протектора помагат за изключително качествено сцепление.
Компромисът тук е, че ъгловата шарка на протектора не е толкова способна да разпръсква вода, колкото някои от другите опции в този списък. Тези безкамерни гуми са с рейтинг W за скорости над 300 км/ч, вдъхвайки много увереност в завоите на пистата.
Pirelli е подобрил предишното поколение на тези гуми с повече сцепление при всички ъгли на накланяне поради по-широките ъгли на рамената и по-големите стоманени корди.
Michelin Commander III Touring
Тези гуми бяха тествани на Harley-Davidson Electra Glide и преминаха през над 40 000 км път. Версията Cruiser на тази гума е по-подходяща за по-леки мотоциклети и предлага ламели, които се простират до страничната стена (не присъства при версията Touring).
Причината, поради която ламелите са изключени от модела Touring е, за да може да се подобри стабилността при тежките мотоциклети.
Източник на изображение: Freepik.com
Най-новият модел на Commander III Touring е с по-заоблен профил, което също подобрява стабилността при завиване.
В допълнение, силициевият диоксид също е подобрен, за да осигури по-добро сцепление при мокри условия, като същевременно намалява вероятността от неравномерно износване.
В ProGumi.bg. предлагаме водещите марки гуми за мотоциклети, включително всички модели, споменати в списъка по-горе.
Нашата гама от първокласни, висококачествени гуми се предлага на достъпни цени и ние с радост ще предложим нашите услуги, за да сме сигурни, че вашият мотоциклет е оборудван с най-висококачествените гуми.
Заключение
Супер бързи състезателни мотоциклетни гуми, огромни модели гуми за чопъри, динамични гуми за мотокрос или дори по-бавни класически мотоциклетни гуми - всички те осигуряват на водачите страхотни нива на удоволствие и вълнение, когато се използват правилно.
Това, което винаги трябва да помните обаче е, че вашата безопасност трябва да се поставя преди всичко останало, така че правилният избор на гуми е жизненоважен.
Една опция за гума никога не е същата като друга и широката гама от опции предлага изобилие от възможности.
Има богат избор от видове гуми на пазара и те често се различават по отношение на техния профил, размера на гумата, както и каучуковата смес, използвана при производството.
Когато решавате какви мотоциклетни гуми да вземете, основният акцент винаги трябва да бъде върху начина, по който вашият мотоциклет е предназначен да бъде използван.
Правилният избор на вашите мотоциклетни гуми ще ви помогне да гарантирате вашата безопасност, която винаги трябва да бъде основен приоритет при шофиране на две колела.
Шофирайте отговорно и безопасно.
Често задавани въпроси
Гумите за мотор част ли са от мото екипировката?
Гумите за мотор не са част от мотоциклетната екипировка. Тя е за шофьора на мотора, а гумите са екипировка за самият мотоциклет.
Има ли зимни и летни гуми за мотоциклети?
Гумите за мотоциклети, както и гумите за автомобили се делят на зимни, летни и всесезонни.
Указана ли е възрастта на гумите на мотоциклета ми някъде по тях?
На страничната стена на гумата е оказана седмицата и годината на производство на мотоциклетната ви гума.