ProGumi
ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛНИ ГУМИ И ДЖАНТИ - ЛЕТНИ, ЗИМНИ И ВСЕСЕЗОННИ ГУМИ.
Каква е разликата между зимните и летните гуми?

Каква е разликата между зимните и летните гуми?

30.10.2023 г.

Винаги, когато времето започне да се застудява, водачите на МПС се сещат, че идва моментът да минат през сервиза за гуми. Леката кола трябва да бъде “обута” подходящо за зимните месеци, за да постигнем оптимално ниво на сигурност и комфорт. 

Е, има и доста шофьори, които се насочват към всесезонни решения. Ще обърнем внимание и на това, като се запитаме доколко е удачен такъв вариант. Но първо трябва да си дадем отговор на най-важния въпрос.

Каква е разликата между зимните и летните гуми?

Източник на изображение: Canva

По какво се различават зимните от летните гуми?

Можем да дадем обяснение с външния вид - при вглеждане отблизо установяваме, че по шарката на протектора можем да разберем кои варианти са предназначени за топлото време и кои са пригодени за най-студените месеци. 

Но това всъщност се прави за ориентир на потребителите, както и на хората, които обслужват автомобила. За да разберем наистина по какво се различават зимните от летните гуми, трябва да разгледаме техните основни характеристики. 

Шарката на летните гуми или пък снежинката върху зимните гуми са индикатор за наличие или отсъствие на конкретни свойства на каучуковите изделия. 

При закупуване на нови “обувки” за колелата ще видим и други показатели като сцепление на мокра настилка, ниво на шума и разход на гориво. 

И те пак са отражение на основния фактор, отличаващ зимните от летните гуми, а именно - структурата и съставът на самата гума. Говорим за каучукови продукти с леки разминавания в твърдостта и реакцията на по-големи отклонения в температурите. 

Именно тези амплитуди ни показват по какво се различават зимните от летните гуми. Нека да разгледаме тези характеристики отделно за двата типа.

Характеристики на зимните гуми

Да започнем с това какво представляват гумите за студения сезон и защо при нашите климатични условия е не само препоръчително, но и направо задължително да се използват в периода от ноември до март. 

Преди да се спрем на основните характеристики на зимните гуми, трябва да уточним, че при тях структурата и съставът на каучука са такива, че да бъдат по-подходящи при едноцифрени и дори отрицателни градуси в целзиевата скала.

Каква е разликата между зимните и летните гуми?

Източник на изображение: Canva

Устойчивост при ниски температури

Зимните гуми са проектирани така, че да не се втвърдяват прекалено при падане на термометъра под 5-7 градуса, както се случва с летните гуми. 

Напротив, структурата на каучуковите изделия с нарисувана снежинка върху тях ги прави по-гъвкави и съответно по-меки при мразовити условия. 

А това съответно спомага за постигане на по-добро сцепление на предизвикателна настилка - сняг, киша, лед. Всъщност, при температури под 7 градуса зимните гуми се намират в оптималния за състава и конструкцията им целзиев диапазон. 

От друга страна, когато термометърът трайно започне да показва стойности над 7°C, то е дошло време за смяна и за преминаване към летните гуми.

По-добро сцепление на сняг и лед

Това качество е от решаващо значение при движение върху по-предизвикателна настилка през студените месеци. 

Свойството, което допринася за по-устойчиво поведение при усложнена пътна обстановка заради метеорологичните особености през зимата, отново е свързано със състава на зимните гуми и с реакцията им при ниски температури. 

Освен това, за по-добро сцепление важна роля играе и конструкцията на протектора. Дълбочината на грайфера на новия продукт е по-голяма, а освен това има повече прорези, буквално стотици, които спомагат за разпръскване на водата. 

Размерът на протектора позволява да се подобри сцеплението при сняг, тъй като взаимодейства по-добре със снега от самата пътна настилка.

Висока проходимост

Ако и при предишните критерии представянето на летните гуми е по-слабо в сравнение с тези, които се отличават със снежинка, то това вече е едва ли не мисия невъзможна. 

Преминаване през по-дълбоки преспи е възможно само с наистина качествени зимни гуми, като дълбочината на протектора трябва да бъде поне 7-8 мм, дори и повече. Това е доста над изискването в закона, според което се позволява да се кара с грайфер над 1,6 мм, като през зимата се препоръчва да са поне 4 мм.

Ниво на шум и разход на гориво

Това е информация, която производителят е длъжен да даде на потребителите. Със сигурност има значение колко “харчи” колата, така водачите на МПС се съобразяват с тези специфики. Нивото на шум също има значение, макар и за мнозина да остава на заден план.

Характеристики на летните гуми

Каучуковите изделия, с които “обуваме” колата през топлата част на годината (а това е по-продължителният период през годината) се различават от зимните гуми както на външен вид, така и отново по някои тънки детайли в химичния състав. 

При летните гуми се залага на по-твърда каучукова смес, а освен това и структурата на протектора е по-семпла, но и това има своето предназначение.

Каква е разликата между зимните и летните гуми?

Източник на изображение: Canva

Устойчивост при високи температури

Така, както зимните гуми са пригодени да устояват на ниски и дори отрицателни градуси, така и летните са направени така, че да издържат, когато скалата на Целзий излети над 30. 

Устойчивостта на летните гуми при високи температури се дължи именно на тази по-твърда каучукова смес, за която стана дума. Гумата пак омеква при много нагорещен асфалт, но не така, както би се случило при зимен вариант в условията на юлските жеги. 

Химическият състав е факторът за това, че летните гуми са устойчиви при много високи температури, а това дава и по-добър контрол при шофиране. 

И съответно, както вече стана дума, те са по-твърди и през зимата това не помага за сцеплението и контрола при движение по заснежени и заледени пътища.

Ниско съпротивление при търкаляне

Това, че каучуковата смес е малко по-различна, както и структурата на летните гуми, допринасят за това те да се държат по-стабилно на пътя и като цяло да срещат по-ниско съпротивление от зимните при използване през топлите месеци на годината. 

Грайферът на протектора е със значително по-малка височина, което играе важна роля. Така се намалява аквапланингът при навлизане на вода по повърхността на гумите. 

Точно същото е минус при студено и значително по-влажно време, но в периода от април до октомври определено е за предпочитане да се използва този вариант.

Ниво на шум и разход на гориво

Със сигурност използването на зимни гуми в горещите месеци е нерентабилно. От една страна, разваля се качеството им и вече не са толкова надеждни в студеното време, за което са предназначени. 

А освен това създават повече шум и вдигат разхода на гориво, като последното се дължи и на по-голямото съпротивление, което срещат. 

Така че няма логика да не заложим на летните гуми през лятото, защото ще пътуваме по-комфортно и ще харчим по-малко за бензин (нафта, газ).

Как да изберем точните гуми на автомобила?

Правилният избор на гуми за нашето МПС е определящ както за устойчивостта му на пътя, така и за собствената ни сигурност при шофиране. Вече очертахме основните факти при този подбор. 

Според сезона

Ясно е, че трябва да се съобразим преди всичко с климатичните условия, когато “обуваме” колата. Смени на гуми така или иначе стандартно се правят два пъти в годината, така че това не е кой знае какъв ангажимент. 

За предпочитане е да имаме 2 пълни комплекта гуми, като този, който не е активен в съответния период, трябва да се съхранява на закрито, без прякото въздействие на слънчева светлина, екстремни температури и висока влажност.

Според типа гума

Не, не сме забравили, че има и варианти на пазара, наречени всесезонни гуми. Това са хибридни решения, които улесняват водачите в някои отношения, тъй като не се налага да се правят разходи за два пълни комплекта, както и да се мисли къде да се съхраняват тези, които не се ползват. 

Тъй като комбинират характеристики на зимните и летните гуми, те могат да бъдат удачна опция, но не и в райони, в които температурата през зимата пада за дълги периоди под 5 градуса и дори под нулата. 

А както знаем, в България има четири сезона и освен ако не говорим за най-южните части на страната и за преобладаваща част от черноморското крайбрежие, имаме достатъчно дълги времеви интервали с ниски градуси. 

Така че по-скоро можем да кажем, че всесезонните гуми не са подходящи за нашия регион.

Каква е разликата между зимните и летните гуми?

Източник на изображение: Canva

Според размера и спецификациите

Естествено, освен сезона, трябва да се съобразим и с големината. Гумите имат три основни показателя - ширина, височина и вътрешен диаметър (т.е. външен диаметър на джантата). 

Освен това производителите предоставят данни и за максимално натоварване и за максимална скорост, която може да бъде развита със съответния модел гуми. 

Много важно за потребителите да обърнат внимание и на така наречения DOT. Това показва кога е произведена съответната гума. 

Дори и да не е използвана никога, ако са изминали няколко години след излизането ѝ от завода, то това вече се е отразило и тя не е в оптимално състояние.

Заключение

Когато разберем по какво се различават зимните от летните гуми, ще си дадем сметка защо е важно да разполагаме с пълен комплект и от двете разновидности. 

Колкото и да ни се ще да спестим разходи, да не мислим къде да съхраняваме неактивните и да не се занимаваме с ходене до сервиза за смяна два пъти годишно, това е по-приемливият вариант, в сравнение с използването на всесезонни продукти. 

В крайна сметка, собствената сигурност, а и комфортът при пътуване са на първо място.

ProGumi