ProGumi
ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛНИ ГУМИ И ДЖАНТИ - ЛЕТНИ, ЗИМНИ И ВСЕСЕЗОННИ ГУМИ.
Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

6.12.2023 г.

Едва ли някой би оспорил, че качеството на гумите на мотоциклета е жизнено важно. И понякога това е абсолютно буквално. 

От решението ни с какво да „обуем” двуколесното превозно средство зависи и поведението му в движение, и нашата собствена сигурност. Излишно е дори да споменаваме, че карането с износени гуми е крайно нежелателно - това се разбира от само себе си. 

Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

Източник на изображение: Canva

Но освен спазването на тези простички правила трябва да сме наясно кои варианти гуми за мотор се използват в зависимост от конкретните обстоятелства. 

Част от темата засяга именно съществената разлика между шосейни и пистови мото гуми. Разграничението изглежда ясно на пръв поглед, но има и детайли, в които следва да вникнем по-внимателно.

Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

Има много видове мотоциклетни гуми - някои от тях са със строго профилирано предназначение, а други са по-универсални като възможност за използване при различни условия. Едни намират широко приложение, докато редица модели са създадени със специфична цел. 

Това е първата и основна разлика между шосейни и пистови мото гуми. Първите могат да се използват на улицата и за извънградско пътуване, на груба и фина настилка, при студено и топло време. 

От друга страна, racing гумите са подходящи за писта и само за писта. Те не са предназначени за градско каране, да не говорим пък за офроуд. Създадени са единствено за състезания по гладки трасета

Затова са с много особени характеристики и са значително по-капризни откъм отношение и обслужване. 

Но за това след малко.

Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

Източник на изображение: Canva

Външният вид е основен ориентир в тази категория, макар и да не е достатъчен. Двата типа може да се разграничат с един поглед - стандартно състезателните гуми за писта са изцяло гладки, докато шосейните варианти са набраздени от улеи и грайфери. 

Но за рейсинг се използват не само т.нар. сликове (slick tyres) - те са изключително подходящи за равно и сухо трасе, само че представянето им се влошава значително, щом падне дори малко дъжд. 

А пистовите гуми за мокра настилка вече изглеждат по-различно - по тях има улеи за оттичане на водата.

Естествено, те пак не са толкова набраздени, колкото шосейките. Просто трябва да се има предвид, че външният вид дава насоки, но не е достатъчен критерий.

И тук идва мястото да очертаем още една съществена разлика между шосейни и пистови мото гуми. Става дума за конкретния химически състав на „обувките” на мотора. 

Много специалисти дори биха ни порицали, че не започнахме с това, защото именно от консистенцията на каучука или както казват запалените рейсъри - от „смеската” на гумата, се определя всичко останало. 

Освен че пистовите изделия по презумпция са гладки, то друга отличителна характеристика на този тип се състои в това, че самата гума е осезаемо по-мека като структура. За разлика от рейсинг моделите, за шосейките пък можем да кажем, че са по-твърди и по-издръжливи при различни условия. 

А когато говорим за разлика между шосейни и пистови мото гуми, не бива да забравяме, че се предлагат и хибридни варианти. Те отново не са подходящи за каране по улиците на града, но могат да се използват за състезания и за управление на мотоциклета извън града, ако сме сигурни, че настилката е гладка и качествена.

Както виждате, изобщо не засягаме други видове гуми, а те съвсем не се изчерпват с „шосейки” и „пистарки”. 

Сега обаче няма да говорим за офроуд варианти или за други опции, които се предлагат на запалените по каране на двуколесни МПС-та. Нека да разнищим изяло спецификите на видовете гуми, които разглеждаме тук.

Основни характеристики на шосейните гуми

В тази категория попадат различни видове гуми, които са подходящи за използване в населено място или за извънградско управление на двуколесното МПС. 

Някои са предназначени за по-продължително каране по пътищата, други са по-добри за къси разстояния в градска среда. Доста от шосейните гуми пък се водят спортни, само че не са пистови, макар че определени модели се доближават сериозно до другата категория.

Предимства

Плюсовете на шосейните мотоциклетни гуми не са малко, но ако трябва да изброим само някой тях, то ето кои са те.

Универсалност

Говорим за голям спектър от продукти, така че не всички са еднакво широко приложими. Но като цяло шосейните гуми имат значително по-многостранно приложение в сравнение с пистовите.

Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

Източник на изображение: Canva

Издръжливост

В това отношение няма никакво съмнение в превъзходството на този тип „обувки” за двуколесно МПС. Гума от типа touring може да служи добре години наред, ако се поддържа и съхранява както трябва.

Лесна поддръжка

Изделието в тази графа няма специални изисквания за съхранение, експлоатация или необходимост от сложни процедури. Това пак е доста относително, но като цяло шосейната гума не се нуждае от грижите, които се полагат за пистовите варианти.

Недостатъци

Ограничена маневреност

По-тромави са при търсене на висока скорост. Просто не им е това предназначението. Запомнете: за състезания си има пистови гуми.

С тях се „ляга” малко по-трудно, въпреки че при много модели смеската в страничните части е по-мека в сравнение с централната ивица, която контактува с настилката при движение в права линия.

Основни характеристики на пистовите мото гуми

Както вече споменахме, мотоциклетните гуми за писта имат различна химична структура, за да осигурят както качествено сцепление с трасето, така и оптимално приплъзване. 

Ако прибегнем до чуждиците, те осигуряват по-добър grip в сравнение с нормалните гуми. Рейсинг гумите са създадени, за да бъдат пришпорени до максимално висока скорост, но също така да са достатъчно гъвкави при завоите, когато ездачът се накланя на едната или на другата страна.

По-меката каучукова смеска осигурява по-качествен traction, но за нея е от особено значение да достигане до оптималната работна температура. 

И за да не се чака това да се случи по време на състезание, се извършва предварителна подготовка. Затова рейсинг любителите задължително предвиждат да имат под ръка и т.нар. греячка, чието предназначение е да затопли пистовите гуми до необходимото ниво. 

Каква е разликата между шосейни и пистови гуми за мотор?

Източник на изображение: Canva

И още веднъж подчертаваме, че е от огромно значение дали настилката е суха или мокра. 

Ако трасето е равно и чисто, то за него се използват сликове. Това са изцяло гладките състезателни гуми, даващи възможно най-добрия грип. Но те стават неприложими и опасни дори при леко влажен терен. 

Тогава трябва да се сменят със специални пистови гуми за мокри настилки, по които вече са направени съответните улеи за оттичане на водата.

Предимства

Безупречно поведение

Този тип е създаден на принципа Performance over durability. Това означава, че на преден план е качественото представяне на мотоциклета по време на движение по гладко трасе. Целта е да се извлече най-доброто, без оглед на разход, устойчивост на износване и прочее.

По-висок индекс на сцепление

Пистовите гуми правят по-добър контакт с повърхността благодарение на специфичната си структура и химичен състав.

Сред плюсовете на този тип можем да откроим и подобреният контрол при завиване. Всичко това се отнася за състезателна обстановка.

Недостатъци

Бързо износване

Специалните гуми за писта имат значително по-кратък работен цикъл в сравнение с шосейните еквиваленти. Това означава, че максималният капацитет, особено на задната каучукова гума, може да се простира до използване 20, 30 или 50 пъти, и то при оптимални условия.

Необходимост от подгряване

Трудно е да се постигне необходимата работна температура, без да се използват специални средства за затопляне. А ако пък не се прибегне до работата на т.нар. греячка, то мотоциклетът не само не може да развие максимално висока скорост, но и самите гуми се износват още по-бързо.

Не са предназначени за пътищата

Подчертаваме го още веднъж. Не е разрешено да се кара със slick варианти в града или извън него. Не е и разумно. Така че това е минус, защото означава силно лимитирано използване. 

Те ще ви свършат работа само, ако обичате да се състезавате. Но пък няма други гуми, с които да се постигнат толкова високи резултати, както със сликове.

Популярни модели и марки шосейни и пистови гуми за мотор

Разнообразието е внушително и при двете категории. Естествено, заради по-широкото им приложение със значително по-голям пазарен дял са шосейните гуми. 

Ето някои от най-предпочитаните модели:

  • Michelin Road 6;
  • Michelin City Grip 2;
  • Pirelli Diablo Roso III;
  • Metzeler ME888 Marathon Ultra;
  • Bridgestone RS10;
  • Dunlop SX GPR300;
  • Continental Conti-Motion.

Доста от шосейните гуми принадлежат също така към категория Sport или Hypersport.

От друга страна, чисто рейсинг вариантите са в по-ограничен диапазон и почти без изключение се препоръчват само изделията на реномираните производители. 

Ето някои пистови варианти с високи оценки:

  • Michelin Power Slick;
  • Pirelli Diablo Superbike;
  • Dunlop Sportmax Slick;
  • Metzeler Racetec RR.

Разбира се, има и още редица други варианти, които запалените ездачи могат да добавят към този списък.

Заключение

Още веднъж подчертаваме най-важното. Щом говорим за разлика между шосейни и пистови мотоциклетни гуми, трябва да сме наясно, че първите могат да се използват по пътищата, докато вторите са предназначени само за състезания. 

Да, шосейките са по-предпочитани, защото са по-универсални, но професионалните или трениращи ездачи по пистите се нуждаят от сликове. Познавайки по-добре разликите между двата типа, и вие ще можете да извлечете максимума от спецификите за всеки конкретен модел.

Често задавани въпроси

Мога ли да карам с пистови гуми на шосе?

Не. Пистовите гуми обикновено са изрично забранени за използване в градска среда или при управление извън населено място, защото липсата или недостатъчната дълбочина на грайферите и меките каучукови смеси ги правят непригодни за стандартните пътища, извън контролирана състезателна среда.

Имат ли нужда от подгряване пистовите гуми?

В повечето случаи - да. Състезателните гуми трябва да достигнат определена работна температура на сместа, за да работят оптимално. Предварителните обиколки невинаги са възможни, затова се използват специални уреди.

Защо има пистови гуми, които не са гладки?

Това са гуми, които са специално предназначени за мокра настилка. Прокараните по тях улеи служат за оттичане на водата, против образуването на небезизвестния аквапланинг.

ProGumi