Как да поддържаме зимните гуми по време на студения сезон?
Експериментите и тънките сметки са ненужни - през студената част от годината трябва да се кара със зимни гуми. Да, знаем, че се предлагат и всесезонни продукти, но те са неподходящи за по-голямата част от страната при зимни условия и представляват компромис, който ни помага да спестим някой лев.
Но трябва ли да режем разходите точно за неща, които допринасят за нашата сигурност на пътя? Не звучи разумно. А зимните гуми имат нужда от поддръжка, и то не само когато “почиват” през лятото, но и в периода на активното им ползване.
Източник на изображение: Canva
Как да се грижим за зимните гуми през зимата?
Този въпрос не е тавтология, напротив - съвсем резонно питане е. Важно е да знаем как да се грижим за зимните гуми през зимата, когато е времето за тяхната употреба.
Точно тогава каучуковите пръстени, които “обуват” колелата на автомобила, са подложени на интензивно натоварване, което може да ги износи и повреди.
Естествено, трябва да съхраняваме правилно нашите зимни гуми и през топлата част на годината. Но за това ще стане дума след малко - нека първо да разберем защо и как да се грижим за зимните гуми през зимата.
Как да се грижим за зимните гуми през останалото време?
Използваме ги в рамките на 4-5 месеца - най-общо казано от ноември до март. Няма специфично условие за задължително шофиране с гуми със снежинка върху тях дори и през най-мразовитите месеци.
Законът за движение по пътищата изисква дълбочината на протектора да бъде не по-малка от 4 милиметра в периода 15 ноември - 1 март.
На теория могат да се използват всесезонни и дори летни гуми, ако грайферът е достатъчно висок. Но не трябва да се заблуждаваме, това са компромиси, които в някакъв момент могат да бъдат рискови при управление на колата.
Зимните гуми си имат специално предназначение за периода с ниски и отрицателни температури, тъй като структурата и химичният им състав са пригодени за това време.
А за да бъдат в оптимално състояние и четирите от комплекта, трябва да се полагат периодични грижи. Не се безпокойте, не се изисква нито кой знае колко време, нито пък става дума за съществен разход. Важно е обаче да не забравяме това и да знаем как да се грижим за зимните гуми през зимата.
Извършвайте редовна проверка на налягането
Това е нещо, което трябва да правим периодично, не само през студените месеци. Но да следим за налягането на гумите сие ключово през зимата, защото състоянието им допринася за оптимално сцепление.
Източник на изображение: Canva
За да имаме такова, не трябва нито да са твърде спаднали, нито прекомерно напомпани. И при двете крайности се намалява чувствително контактната площ на гумите с настилката, което съответно може да доведе до повече затруднения при намаляване на скоростта и спиране на колата.
Когато са спаднали, каучуковите “обувки” се допират до асфалта само с външните краища на протектора. Ако пък са прекалено надути, тогава “общуват” с настилката само по средата. И в двата случая имаме осезаемо намалена контактна площ на гумите.
А какво е оптималното налягане - това зависи от конкретната марка и модел. Всеки производител има предписания за това колко въздух с колко бара да бъде компресиран във вътрешността. Параметрите варират между предни и задни гуми, това трябва да се вземе под внимание.
Почиствайте гумите с водоструйка
Защо да ги мием, като след малко пак ще се изцапат? Този въпрос би прозвучал логично за мнозина, но всъщност смисълът от почистването на гумите с водоструйка не се намира в това те да блестят.
През зимата пътната настилка, а и въздухът, често са по-замърсени, което се натрупва и върху тези части на колата, които контактуват най-интензивно с външната среда.
Използването на луга (сол) и химикали срещу заледяванията на пътищата е обичайна мярка, но също така е известно, че те могат да доведат до увреждането повърхностите на автомобила, ако не се премахнат.
И не става дума само за металните части, които са изложени на риск от появата на корозия. Наслагването на такива агенти по гумите също може да доведе до влошаване качеството на материала, особено ако имаме смес от кал и мръсотия.
Редовното миене на гумите също така помага да се забележи и появата на рискови симптоми като издуване (балон), сцепване, срязване или износване на грайфера. А точно такива проблеми е наложително да избягваме или да ги решаваме бързо, когато ги забележим.
Проверявайте състоянието и дълбочината на грайферите
Това трябва да се прави още при смяната на летните гуми със зимните. Тогава е моментът да се установи дали протекторът е в добро състояние и има необходимата дълбочина.
Както споменахме по-горе, според изискванията на закона тя трябва да бъде не по-малка от 4 мм в периода 15 ноември-1 март. Когато падне под тази граница, се смята, че вече каучуковият компонент е износен или най-малкото грайферът не е достатъчен, за да осигури безопасно и навременно спиране.
Източник на изображение: Canva
Естествено, не само дълбочината на протектора играе роля. Трябва да сменим гумите си за зимата, ако сме ги използвали вече няколко сезона, дори и грайферът още да отговаря на законовите изисквания.
Можем да кажем, че е задължително, ако са минали повече от 5 години употреба, просто да си купим нови “снежинки”, а понякога се налага и по-рано. Трябва да се обърне внимание и на DOT-а, който индикира за годината на производство.
Може да сме първи собственици на гумите и да сме ги използвали 3-4 години в студените месеци, но ако са изминали 8-10 години от излизането им от завода, то те се намират вече далеч от оптималното си състояние.
Проверявайте страничните стени за повреди
Още една мярка, която трябва да бъде навик на водачите на МПС. Проверявайте гумите си за повреди и деформации - това не е заповед, а добронамерен съвет.
Трябва да имаме привичката да поглеждаме какво се случва по страничните стени поне веднъж на няколко дни. Така можем да хванем проблемите навреме при образуване на “балон”, при сцепване, пробиване или нарязване на повърхността.
По-трудно е да се направи този оглед за окръжността, която контактува с настилката, а още по-сложно е да видим от вътрешната странична част. За да забележим дали има нещо нередно, трябва редовно да почистваме гумите си - вече го споменахме преди малко.
Проверката за повреди е свързана и със състоянието на джантите. Когато някой от обръчите е изкривен, това от своя страна може да доведе и до деформация при гумите. Този проблем обикновено се установява два пъти в годината - по средата на есента и в началото на пролетта. Което ни отвежда към още една препоръка.
Не забравяйте ротацията и баланса
Това няма да го правим през ден-два или всяка седмица. Но при всяка смяна, свързана с монтаж и демонтаж на зимните гуми, трябва да проверим дали каучуковата част на колелото е адекватно балансирана спрямо металната си рамка.
Това е изключително важно и за комфорта при движение на колата, и за оптимално ниво на безопасност. Ако балансът избяга дори с няколко процента, това води до вибрации и до по-затруднен контрол.
Естествено, когато се монтират гумите, трябва да се обърне внимание и дали се спазва посоката, която е индикирана със стрелка върху повърхността.
Спазването на правилната ротация е задължително, а ако се обърне, това води и до по-бързо износване на гумата, и до значително по-неефективно функциониране, включително и от гледна точка на сигурността.
И още нещо. Ако използваме различни комплекти гуми за лятото и зимата, но ги поставяме върху едни и същи джанти, това може да намали живота на каучуковите изделия.
При неколкократен монтаж и демонтаж от металната рамка гумата малко или много се наранява, особено контактният ѝ ръб. И в определен момент вече не може да прилепва добре и да се постигне достатъчно добър баланс.
Защо е важно да поддържаме зимните гуми?
Всички описани мерки са свързани с това да опазим максимално дълго гумите си в добро състояние по време на студения сезон. А това е свързано както с удобството при шофиране и возене, така и с нивото на безопасност.
Все пак при ниски температури и по-висока влажност асфалтът създава доста повече предизвикателства, особено когато трябва да се намали скоростта и да се спре.
Източник на изображение: Canva
Важно е как се грижим за гумите си и тогава, когато не ги използваме.
През топлото време трябва да ги приберем някъде, където не са изложени на пряка слънчева светлина, високи температури и сериозна влажност, защото всичко това може да доведе до разваляне на качеството им.
И да не забравяме да не сменяме зимните гуми твърде късно (или твърде рано), защото редовното им използване при температури над 7-10 градуса вече се отразява върху състоянието на каучука.
Заключение
Виждаме, че има как да се грижим за зимните гуми през зимата, без да полагаме кой знае какви усилия. Достатъчно е просто да имаме съзнанието и да се сетим, когато минем да заредим гориво, да проверим налягането.
Или пък при посещение на автомивката да почистваме не само металните външни части, но и гумите. Трябва да обръщаме внимание на дребните неща, защото понякога те имат голямо значение.