Износване на мото гумите на пистата: видове, причини, диагностика
Любителите на високите скорости и адреналина със сигурност са и запалени привърженици на управляването на мотоциклет.
Не много известен факт е обаче, че гумите на мотоциклета се износват много по-бързо от гумите на автомобила.
Това се дължи на различни фактори, но тези от вас, които обичат мотоциклетите, състезанията и свободата, която може да се усети само при шофиране на две колела, със сигурност ще искат да научат повече по темата.
Какви са причините за преждевременното износване на мотоциклетните гуми?
Причините за това са няколко, например фактът, че мотоциклета е много по-лек от автомобила и поради това дистрибуцията на тежестта е разпределена само върху две гуми, вместо върху четири.
Това означава, че гумите на мотоциклета са натоварени с много повече напрежение и са по-податливи на износване.
В допълнение, мотоциклетите се управляват доста по-агресивно от автомобилите, с чести ускорения и резки “натискания” на спирачките, които съкращават живота на гумите и ги предразполагат към по-бързо износване.
Източник на изображение: Freepik.com
Не на последно място играе роля фактът, че мотоциклетните гуми са направени от много по-тънка гума. С това се осигурява по-добро сцепление и управление на превозното средство, но също така е причина гумите на мотоциклетите да се износват по-бързо.
Видове износване на гумите за писта
Мотоциклетните гуми за писта, минават през много предизвикателства и преживяват през стабилни разкъсвания и износване на пистата.
Разбирането на това как карането влияе на мотоциклета ви, ще ви помогне по-лесно и ефективно да намирате начини да предотвратите повреди и износване по гумите.
Гумите за пистови мотоциклети имат две основни функции:
- Да осигурят опора и да се справят с несъвършенствата по пътя
- Да осигурят добро сцепление с пътната настилка
Най-важните структурни елементи при мотоциклетните гуми са носещото тяло на гумата и налягането в гумите.
Те са създадени за да осигурят нужната химична реакция между гумата и пътя, която от своя страна предизвиква доброто сцепление.
Добре е да знаете, че при гумите за мотоциклет, качественото сцепление е придружено от някои странични ефекти:
- Колкото по-силно е сцеплението, толкова по-бързо се износва гумата
- Колкото по-високо е сцеплението, толкова по-голям шанс има гумата да се спука.
- Прекалено силното сцепление, прави мотоциклета по-бавен и на шофьора отнема повече време да ускори и намали превозното средство.
- Колкото по-високо е сцеплението, толкова по-кратък ще бъде животът на гумата.
Интересен факт е, че мотоциклетните гуми с най-висококачествено представяне в света, които са създадени специално за състезания от висок клас, са изработени за не повече от 12 обиколки на пистата.
Има все пак няколко основни вида износване на мотоциклетни гуми, за които можете да следите.
Източник на изображение: Freepik.com
Износване тип “Студено разкъсване”
При този вид износване, повърхността на гумата на мотоциклета се нагрява прекалено много при движение, но вътрешността и остава студена.
Това е най-често резултат от прекаленото напомпване на гумата. В този случай, няма възможност да се осигури достатъчен контакт между гумата и пътната настилка.
Знак за подобно износване, който лесно може да забележите са дълбоки резки, които изглеждат като следи от нокти, по повърхността на мотоциклетната гума. Ако лесно можете да обелите част от повърхността на гумата, това също е сигурен признак, че сте свидетел на така нареченото “студено разкъсване”
Съветваме ви незабавно да потърсите специалист, който да се погрижи за мотоциклета ви и да смени гумите, за да се движите безопасно.
Износване тип “Топло разкъсване”
Обратното на студеното разкъсване, при топлото разкъсване, причината е в слабо и недостатъчно напомпване на мотоциклетните гуми.
Контактът между гумата и пътната настилка в този случай е прекален и кара гумата да се нагрява прекалено много. Този тип износване изглежда по идентичен начин със студеното разкъсване.
Основната разлика е, че вредата върху мотоциклетната гума е по-скоро на повърхността, отколкото в дълбочината на гумата. Не би трябвало да можете да отлепите парче от гумата, ако опитате.
Износване, свързано с окачването
Неправилни настройки на окачването на мотоциклета могат да повлияят негативно на гумите ви на пистата.
Това износване не винаги се случва по един и същи начин. Има все пак някои лесно забележими симптома, че гумата ви е износена и това е свързано с окачването на мотоциклета.
Драскотина по повърхността на гумата, която не обикаля гумата по цялата и ос, а е образувана само на едно място е най-вероятно признак за износване, свързано с окачването на мотоциклета.
Индикира, че най-вероятно има проблем в областта, в която е възникнала драскотината.
Също така, ако забележите повдигнатинка, или подуване по повърхността, или по ръбовете на протектора на гумата, това също може да е индикация за износване, причинено от лошо окачване.
Геометрични разкъсвания по гумата
Има два типа геометрични разкъсвания.
Единият тип се получава, когато има прекалено голяма тежест в предницата на мотоциклета. Другият тип наблюдаваме, когато тежестта в предницата не е достатъчна. Твърде много тежест в предната част на мотоциклета води да последици като широки и големи на вид разкъсвания по повърхността на гумата.
Недостатъчната тежест пък предизвиква малки нацепвания по ширината на повърхността.
Решението за всеки един от гореизброените видове износване е едно и също - консултация със специалист, който да ви насочи към правилните в специфичната за вас ситуация деъствия.
Причините могат да се крият както в балансиране и преразпределяне на тежестта, така и смяна на мотоциклетните гуми.
Как да предотвратим, или забавим износването на мотоциклетните гуми?
Превантивната грижа и разбирането на нуждите на гумите, са едни от най-важните неща, които всеки шофьор трябва да разбира.
Пълното предотвратяване на стареенето и износването на мотоциклетните гуми, разбира се е невъзможно, но удължаването на живота им е напълно постижима мисия.
Най-лесните и важни неща, които трябва да се запомнят и да се практикуват регулярно за оптималното състояние на мотоциклетните си гуми са:
- Постоянен контрол на налягането в гумите. Налягането в гумите трябва да бъде проверявано на всеки 2 седмици. Задължително преди дълги пътувания.
- Честа проверка на окачването.
- Постоянна проверка на състоянието на гумите и наличието на индикатори за повреда.
Източник на изображение: Freepik.com
Полезни съвети
Гумите трябва да бъдат сменяни, при всяка инспекция в сервиз, от лицензиран монтьор, когато се установи повреда в тях. Важно е да отделяме нужното внимание на гумите си.
Гумите са от изключителна важност за движението на мотоциклета и безопасността ви, докато шофирате и дори най-малкият проблем в само една от гумите, може да окаже огромни щети върху цялото превозно средство, особено при каране с висока скорост.
Отговорността, вниманието и грижата за собственото ви здраве и това на околните са фактори, които трябва да бъдат приоритети на всеки участник в движението.
Проверявайте често състоянието на гумите на превозното си средство и се погрижете да посещавате сервиз регулярно, за да вземете превантивни мерки срещу евентуални проблеми.
Източник на изображение: Freepik.com
Заключение
Възможността да разбирате нуждите на мотоциклетните си гуми, ще ви помогне да шофирате безопасно, ще удължи живота на гумите и превозното ви средство и ще ви спести доста разходи за гориво.
Знанието винаги е сила, а в случая с превозните средства и разбирането им е и преимущество.
Надяваме се да сме помогнали да разберете по-добре нуждите на мотоциклетните си гуми. Ако все пак имате допълнителни въпроси, обърнете се към нашия екип, който с радост ще ви съдейства.
Често задавани въпроси
Предната или задната мотоциклетна гума е по-важна?
И двете гуми са важни понеже всяка от тях играе своята роля в управлението на мотоциклета. Предната отговаря за спирането, а задната - за ускорението и стабилността.
Как да избера правилният размер гуми?
Проверете в ръководството за потребителя, осигурено от производителя, където са изредени всички специфики на превозното ви средство, или се посъветвайте със специалист.
Каква е продължителността на живота на мотоциклетната гума?
Средно, между 5 и 6 години преди да се наложи смяна.