
Всичко, което трябва да знаете за аквапланинга
Една от ключовите задачи на всяка автомобилна гума е да отстранява водата от точките на контакт между колата и пътното платно, когато се шофира в условията на мокра настилка.
Как се създава аквапланинг?
Аквапланинг се появява, когато водата възпрепятства контакта между протектора на гумата и настилката на пътя, като по този начин влоши сцеплението помежду им. Течността постепенно започва да се наслагва в пролуките на протектора и създава отделен слой. Когато налягането стане прекалено високо и водата престане да се оттича правилно, гумата не може да осъществи добра връзка с повърхността на пътя, което прави управлението на автомобила много трудно или почти невъзможно.
Какви са причините за поява на аквапланинг?
Един от основните фактори, които причиняват аквапланинг, е степента на износване на гумата. Колкото по-плоски и протрити са шарките на протектора, толкова по-трудно става отстраняването на водата. Сцеплението с пътя постепенно намалява, което прави автомобила по-склонен към аквапланинг при маневри като спиране или ускоряване.
Степени на поява на аквапланинг в зависимост от условията на околната среда
Степен едно: при умерен дъжд и поддържане на средна постоянна скорост, появата на аквапланинг е почти невъзможна. Дисперсията на водата се извършва ефективно и контактът с платното е оптимален.
Степен две: при недостатъчно оттичане на водата и висока скорост на автомобила количеството течност нараства, а гумата изпитва сериозни затруднения да го отстрани.
Степен три: протекторът е наводнен, значителен слой течност е насложен между него и платното, сцеплението се губи изцяло и колата започва да се пързаля неконтролируемо.
Риск при недостатъчно налягане в гумите
Налягане в гумите, по-ниско от нормалното, също е фактор за поява на аквапланинг. В следващата таблица може да проследите примерна закономерност между този параметър и поведението на автомобила при мокра пътна настилка.
|
Налягане в гумата* |
Скорост |
Пояснение |
2,4 бара (35 psi) |
60 мили/час (96,6 км/час) |
Протекторът е в оптимален контакт с пътя |
|
2,4 бара (35 psi) |
60 мили/час (96,6 км/час) |
Контактната повърхност е редуцирана, но водата се оттича ефективно благодарение на дълбочината на протектора |
|
2 бара (30 psi) |
60 мили/час (96,6 км/час) |
Контактната повърхност между гумата и пътя е опасно понижена, възниква опасност от аквапланинг |
|
1,7 бара (17 psi) |
60 мили/час (96,6 км/час) |
Водата се наслагва под покритието на гумата, като се губи почти всякакъв контакт с настилката и управлението на колата става невъзможно. |
* Бар и psi (pounds per square inch) са мерни единици за измерване на налягане, използвани в различни части на света.